Ratele care te baga la inchisoare

 

          Firmele de leasing au trecut la masuri dure impotriva celor care nu-si platesc ratele la autoturisme. Pentru restante mai mari de doua luni, rau-platnicii pot fi reclamati la politie pentru furt.

          Tot mai multi romani risca dosar penal daca nu-si platesc ratele pentru autoturismele achizitionate in leasing, dupa ce firmele de profil au decis sa fie mai agresive in recuperarea bunurilor proprii. Decizia a fost luata pentru ca numarul persoanelor care refuza sa inapoieze autovehiculele desi au restante mai mari de trei luni este tot mai mare. Pana acum, companiile alegeau calea proceselor civile pentru a reintra in posesia masinilor si a despagubirilor aferente. De cele mai multe ori, insa, utilizatorii ascundeau autoturismele sau apelau la tot felul de tertipuri pentru a le putea folosi in continuare. "Legea leasingului ne permitea si pana acum sa actionam pe cale penala impotriva celor care nu-si plateau ratele si refuzau sa ne returneze autoturismele. De obicei, noi cautam calea concilierii si in cel mai rau caz mergeam pe codului civil pentru a ne recupera datoriile si despagubirile. Dar am constatat ca oamenii actionau cu rea credinta si atunci am decis sa nu mai fim ingaduitori si am decis sa mergem pe dosare penale de inselaciune sau furt", a precizat Adriana Ahciarliu, secretar general al Asociatiei Societatilor Financiare.

 

145.000 de dosare reziliate

 

          Legea leasingului, din 2006, prevedea, la articolul 10, ca "in cazul in care utilizatorul nu executa obligatia de plata a ratei de leasing timp de doua luni consecutive, finantatorul are dreptul de a rezilia contractul de leasing, iar utilizatorul este obligat sa restituie bunul si sa plateasca ratele scadente, cu daune-interese, daca in contract nu se prevede altfel". Apogeul restantelor la plata leasingurilor pentru autoturisme a fost atins in 2010, cand contractele au fost reziliate pentru 145.000 de cazuri. Din acestea, in doar 8% din cazuri s-a ajung la recuperarea acestora.

          Procentul de recuperari s-a imbunatatit anul trecut, cand din 4.700 de dosare, s-au inchis in favoarea societatilor de leasing aproximativ 18%. De cele mai multe ori, asta a presupus ca angajatii firmelor din aceasta piata sa actioneze uneori la limita legii, cum ar fi inclusiv "furtul" propriilor masini de la utilizator. "Le porneam cu a doua cheie, care ramane tot timpul in posesia noastra. Numai ca de multe ori eram descoperiti in timp ce faceam asta si cam mai mereu iesea cu scandal, in general cei care nu doreau sa returneze masinile fiind oameni de rea credinta si agresivi", ne-a explicat un agental unei companii de leasing, care a dorit sa-si pastreze anonimatul. In alte cazuri, utilizatorii se ascundeau de executori si circulau in continuare cu autoturismele pentru care nu mai plateau. Au existat, potrivit aceleiasi surse, chiar cazuri in care utilizatorii au mers pana intr-acolo incat au distrus autoturismul pentru care achitasera rate cativa ani numai sa nu-l inapoieze.

 

Nivelul de recuperare a crescut

 

Dupa ce companiile au decis sa-i reclame pe restantieri pe cale penala, procentul de recuperari a ajuns anul acesta si la 30%, potrivit statisticilor asociatiilor de leasing. "Numarul dosarelor aflate in curs de rezolvare a ajuns la 3% din totalul autovehicolelor aflate in leasing. Din pacate, procesele dureaza foarte mult", a precizat Adriana Ahciarliu, de la Asociatia Societatilor Financiare.

 

Companiile de leasing au refuzat sa comenteze direct aceste statistici.

 

Sursa: www.romanialibera.ro