Cum omoară statul leasingul operațional

Leasingul operațional este un business în plină ascensiune, așa că Guvernul s-a gândit că ar fi cazul să facă mai mulți bani de pe urma sa. Codul Fiscal, modificat recent, vrea să ia mai mulți bani din buzunarul firmelor din domeniu.

Anul trecut au fost înmatriculate peste 8.500 de autovehicule prin leasing operaţional, reprezentând circa 13% din totalul înmatriculărilor de autoturisme şi autovehicule comerciale uşoare noi.

"Evoluţia nu a fost liniară. Dacă în vara trecută aveam deja creştere de 10% a pieţei şi estimam că vom avea un avans de 20% pentru tot anul, a doua jumătate a anului 2012 a consemnat o încetinire accentuată a ritmului de creştere", declara recent preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO), Bogdan Apahidean (foto). 

Una dintre modificările codului fiscal, ce au intrat în vigoare la 1 februarie, pune în pericol leasingul operațional. Limitarea deductibilității costurilor cu amortizarea la 1500 de lei pe lună lovește direct în firmele care activează pe piața leasingului. În cazul celui operațional, unde autovehiculele practic sunt doar închiriate de client, acest lucru se traduce prin creșterea cheltuielilor nedeductibile și, prin aceasta, resurse mai mici de reinvestit și, în faza a doua înseamnă vânzări mai slabe pentru dealerii de mașini noi.

"Am depus un memoriu la Ministerul de Finanţe prin care solicităm exceptarea societăţilor de leasing operaţional de la aceste prevederi pentru că leasingul operaţional nu are de-a face cu luxul, ci e un instrument care ajută firmele din sectorul serviciilor să-şi desfăşoare activitatea în condiţii mai bune prin reducerea cheltuielilor", a mai spus Apahidean.

Conform datelor centralizate de Asociația Societăților de Leasing Operațional (ASLO), piața a crescut în 2012 cu 11% față de anul anterior, ajungând la 41.500 de unități în administrare. Cele mai mari societăți ce activează în acest segment al pieței sunt LeasePlan, cu o cotă de 18% din piață, urmată de ALD Automotive și Porsche Mobility, fiecare cu o cotă de piață de 17%.

Pentru 2013, este prevăzută o creștere de 10% a numărului de vehicule în administrarea societăților de leasing operațional, însă creșterea va fi afectată de Codul Fiscal. “Evoluția pieței locale depinde însă de soluțiile de dialog cu Ministerul Finanțelor Publice, pentru a excepta firmele de leasing operațional de la nou introdusele prevederi”, a declarat Bogdan Apahidean, președintele ASLO.

 

Autor: www.masini-leasing.ro